روح خدا يا روح القدس نام مقالهاى است كه در كنفرانس بينالمللى روح در دنيايى اديان (The Sprit In A World Of Many Faiths) برگزارشده توسط بخش بينالاديان كليساى بريتانيا در دانشگاه نيوپورت(Newport) انگلستان در سال 2003ارايه شده است و اينك خلاصه آن، جهت خوانندگان فارسىزبان آورده مىشود و اصل مقاله به انگليسى در ادامه مىآيد.
روح، روح القدس، روح خدا، جبرئيل، كتاب مقدس، مفردات قرآن
روح خدا يا روحالقدس از موضوعات مشترك و بين الاديانى در ميان اديانى چون زردتشتى، يهودى، مسيحى و اسلام است. كتاب مقدس يهوديان و مسيحيان به طور مكرر از روح القدس سخن مىگويد و در قرآن نيز آياتى چند درباره آن آمده است.
عالمان و مفسّران اهل سنّت، «روح» را همان جبرائيل دانستهاند؛ امّا روايات شيعى آن را مخلوقى از مخلوقات خدا كه برتر از جبرائيل و ميكائيل و فرشتگان است، تفسير كردهاند. مسيحيان آن را نه جبرائيل و نه مخلوق، بل خودِ خدا دانستهاند.
در اين مقاله، موضوعاتى چون «معادلهاى روح در زبانهاى مختلف»، «حقيقت روح»، «كاركردهاى روح»، «نقش روح در حيات و درجات آن»، «تفاوت روح و نفس در وجود انسان» و «روح پليد» مورد بررسى قرار گرفته است. عمده هدف نويسنده عرضه تفسيرى تطبيقى از روح، مطابق قرآن، عهد عتيق و عهد جديد است.
قرآن، روح را با تعابيرى چون «روحى»، «روحنا» و «روحه» به خداوند منسوب ساخته است؛ امّا مفسّران مسلمان اضافه روح به خداوند را از نوع اضافه تشريفى دانسته، گفتهاند كه اين تعبير مانند تعبير «بيتى» يا «جنَّتى» است كه خداوند بيت و جنّت را به خود منسوب دانستهاست؛ در حالى كه آنها مخلوق خداوند هستند.
امّا صرفنظر از اين كه روح مخلوقى از مخلوقات خداوند است، مفسّران در تعيين مصداق روح دچار اختلافاند تا جايى كه تفسيرهاى اثرى در برخى از آيات تا پانزده تفسير از روح به دست دادهاند.
ترديدى نيست كه روح در همه مواردى كه در قرآن به كار رفته است، داراى يك مصداق نيست؛ بلكه حسب مورد، مصداق متفاوتى دارد. اين موارد را مىتوان در هفت قسم برشمرد: 1. موجودى مستقل در رديف فرشتگان؛ 2. جبرئيل؛ 3. حيات افاضه شده به انسان؛ 4. تأييدكننده پيامبران و مؤمنان؛ 5. وحى و قرآن؛ 6. حضرت عيسى(ع)؛ 7. فرستاده خدا به سوى حضرت مريم.
با اين حال، برخى از مفسّران بر آناند كه عليرغم اين كاربردهاى به ظاهر متفاوت، روح چيزى جز «كلمه حيات» نيست كه مخلوقى برتر از فرشتگان و ديگر موجودات است. خداوند به وسيله كلمه حيات خود، در فرشتگان و انسانها و بقيه موجودات حيات به وجود مىآورد. از اين منظر جبرائيل نيز از آن جهت روحالقدس نام دارد كه بهرهاى وافر از روح الهى دارد؛ در عين حال كه او يك فرشته است؛ همانطور كه عيسى سرشار از روح الهى است تا جايى كه مرده را زنده مىكند، و در عين حال او يك انسان است. مطابق اين تفسير، روح داراى دو مظهر است: 1. روح مطلق؛ 2. روح مقيّد.
روح مطلق، مخلوق خداوند و برتر از فرشتگان و كلمه حيات خداوند است. روح مقيّد پرتوهايى از روح مطلق است كه در عالم فرشتگان و انسان و جز آنها در قالبهاى محدود و معيّنى از حيات تجلّى و تعيّن يافته است.
مطابق عهد قديم و عهد جديد روح داراى كاركردهاى بسيارى است كه اين كاركردها آن را در رديف خدا قرار مىدهد. عمده اين كاركردها به اين قرار است:
1. نقش داشتن در خلقت جهان و انسان؛ 2. ايجاد حيات در موجودات؛ 3. نيروبخشيدن به انسانها؛ 4. عامل نبوّت و پيشگويى در انبيا؛ 5. وحى؛ 6. الهام؛ 7. تفسير رؤيا؛ 8. طى الارض؛ 9. هدايت تكوينى به صراط مستقيم؛ 10. كشف و شهود؛ 11. علم لدنّى؛ 12. دعا و استغفار براى مؤمنان؛ 13. ايجاد اميد؛ 14. اخبار غيبى؛ 15. تطهير معنوى؛ 16. سخن گفتن به زبانهاى غيبى؛ 17. شفا.
مسيحيان روحالقدس را در كنار خداى پدر و خداى پسر، اقنوم سوّم از اقانيم سهگانه مىدانند كه در واقع خود خداست؛ اما به نظر مىرسد كه روح در كتاب مقدّس عبارت است از: تجلّى قدرت و اراده خداوند در جهان خلقت كه به انحا و درجات مختلف بروز و ظهور پيدا مىكند؛ از اين رو نمىتوان گفت كه روحالقدس خداست و از طرف ديگر هم نمىتوان گفت كه مخلوق خداست؛ بلكه مظهر قدرت و اراده خداوند است كه در موجودات تحقق مىيابد؛ ولى از آنجا كه كتاب مقدّس در بسيارى از مفاهيم انتزاعى از زبان تجسّمى استفاده كرده، گمان شده است كه روحالقدس يك شخص است و آن خداست. براى نمونه كتاب مقدس در مورد مفاهيمى چون گناه و مرگ نيز از زبان تجسّمى استفاده كرده است.